کد مطلب:124702 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:285

حق محوری
حق محوری از ویژگی های عترت رسول الله صلی الله علیه و آله می باشد. چون عترت از مصونیت از خطا در اندیشه و معصومیت از گناه در رفتار بهره ور است، شاخصی حق محور در رهنمون انسان ها می باشد. حق محوری در صورتی شكل می گیرد كه هیچ گونه خطری اندیشه و رفتار و موضع گیری فرد را تهدید ننماید.

اگر خطا در رهنمون و نیز انحراف دررفتار كسی ولو اندك رخ دهد، چنین فردی هیچ گاه صراط مستقیم و به تعبیر قرآن صراط اقوم نخواهد بود. راه مطمئن و استوار درآن رهنمون و آرمان و درآن فردی شكل می گیرد، كه در تمام شؤون در شرایط متفاوت زندگی از هر خطر مصون باشد. در این صورت است كه چنین افراد الگوی مطمئن در تمام عرصه های قرار می گیرند. در اندیشه و رفتار، در موضع گیری های اجتماعی و سیاسی آنان تردید راه نخواهد داشت. و این همان حقیقتی است كه در مورد علی علیه السلام به عنوان یك مصداق عترت، و دیگر معصومان عنوان شده است كه: علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیث مادار. [1] برآیند عصمت رهبران الهی حق محوری آنان است. هنگامی كه غفرد از هرگونه لغزش مصون باشد تمام اندیشه ها، موضع گیری ها و رفتار و گفتار وی حق خواهد بود. حق مداری



[ صفحه 51]



شاخص های زندگی این حقیقت را در باورها تثبیت می نماید، كه بدون دغدغه از آنان الگو بگیرند.

و این محور در نهاد رهبری و سیاسی و اجتماعی از اهتمام بزرگ برخوردار است. زیرا انسان ها هماره در صدد الگویابی هستند. و در پی آنند كه تكیه گاه مطمئن فراهم آورند، تا با اعتماد به آن ازآسیب پذیری خویش بكاهند و یا اگر توان مند باشند آسیب پذیری را به صفر برسانند.

خدای سبحان برای ایجاد اطمینان در میان مردم از افرادی مطمئن و مصون در طول زندگی برای بشر برگزیده است. و به همین لحاظ كه از اهتمام برتر بهره ور است، هیچ گاه جامعه را به نیاز از این الگوها نمی داند و حتی بعد از بی نیازی به پیامبر موضوع رهبری به گونه دیگر مطرح است كه «امامت» نام گرفته است.

این حقیقت بر زبان رسول الله صلی و الله و آله در مورد برجسته ترین شاخص اهل بیت پدیدار گشته كه: علی مع الحق و الحق مع علی یدور حیث ما دار. لیكن این فضیلت تنها در خصوص علی علیه السلام نیست بلكه عترت به لحاظ باریابی به مقام عصمت از این ویژگی بهره ور است.

همین حقیقت به گونه دیگر در مورد موضع گیری های سایر عترت از جمله امام مجتبی از زبان رسول الله صلی و الله و آله پدیدار است، كه از رسول الله صلی و الله و آله روایت است كه در مورد علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام فرمود انا سلم لمن سالمتم و حرب لمن حاربتم. [2] . «ما با آنان كه همراه اهل بیتم می باشند، همراهم و با آنان كه یا اهل بیتم در ستیز



[ صفحه 52]



باشند در ستیز خواهیم بود.» این حقیقت از زبان رسول الله صلی و الله و آله همان تثبیت همه شؤون عترت است. تثبیت این ویژگی اهل بیت می باشد، كه اهل بیت یعنی عترت رسول الله صلی و الله و آله حق محض و تمام موضع گیری های آنان در فضاهای متفاوت حق است. فریاد آنها، سكوت آنها، جنگ آنها، صلح آنها برپایه حق در گردش است.


[1] الغدير، ج 3، ص 177.

[2] كشف الغمة، ج 1، ص 528، سنن ابن ماجة، ج، ص 52، ش 145، سنن ترمزي، ج 5، ص 699، اسد الغابة، ج 5، ص 523.